Rozpoczynamy tegoroczny cykl koncertów “Bliżej Bacha”, serdecznie zapraszamy do udziału, koncerty będą odbywać się we wtorki o godzinie 20:00 w naszym kościele.
Zapraszamy, wstęp na koncert jest wolny!
20.05.2025, godz. 20:00, Patryk Podwojski
Program:
J.S. Bach – Concerto a-moll BWV 593 w/g Antonio Vivaldiego
Cztery opracowania chorałowe – improwizacje w stylu niemieckiego baroku
– preludium z koloryzowanym cantus firmus (nt. Bądźże pozdrowiona Hostio żywa)
– trio z cantus firmus w alcie (nt. Bądźże pozdrowiona Hostio żywa)
– preludium z cantus firmus w tenorze (nt. Dzisiaj pozdrawiamy Ciebie Maryjo)
– Preludium z cantus firmus w basie (nt. Dzisiaj pozdrawiamy Ciebie Maryjo)
Suita francuska nt. pieśni Jezu, Jezu do mnie przyjdź – improwizacja w stylu francuskiego
baroku:
– Plein jeu
– Duo
– Basse de trompette
– Recit de nasard
– Fugue grave
– Fond d'Orgue
– Grand jeu
Choral varié nt. Ave Maris Stella – improwizacja w stylu neomodalnym
Patryk Podwojski – W 2018 r. ukończył studia magisterskie na Akademii Muzycznej im.
Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz dr hab.
Hanny Dys. W 2021 roku ukończył studia w klasie improwizacji organowej prof. Wolfganga
Seifena na Universität der Künste w Berlinie. W latach 2015- 2021 pełnił funkcję organisty
Archikatedry w Gdańsku- Oliwie. Laureat konkursów organowych – Międzynarodowych oraz
Ogólnopolskich.
Patryk Podwojski pełni od 2014 roku funkcję prezesa Fundacji Promocji Sztuki im. Feliksa
Nowowiejskiego, z którą organizuje szereg festiwali organowych oraz kursów. Jest
założycielem i dyrektorem kilku Festiwali w Polsce. ( m.in. Festiwal Muzyki Organowej i
Kameralnej w Żukowie, Koncerty organowe na Kociewiu, Braniewska Jesieni Organowa,
Festiwal organowy Powiatu Wołomińskiego, współorganizacja Ogólnopolskiego Festiwalu
Improwizacji Organowej w Bydgoszczy)
Posiada w swoim dorobku kilka wydanych płyt CD w tym również nagranie wspólnie z
trójmiejskimi organistami wszystkich partit chorałowych gdańskiego organisty i kompozytora
Daniela Magnusa Gronau’a. Album został wydany przez Akademię Muzyczną im. S.
Moniuszki w Gdańsku jako światowa premiera. Patryk Podwojski koncertuje regularnie
aktywnie w kraju oraz za granicą jako kameralista oraz solista. Regularnie jest zapraszany
do prowadzenia kursów improwizacji organowej, akompaniamentu liturgicznego czy harmonii
praktycznej.
Patryk Podwojski jest również założycielem i prowadzącym ImPro Akademię – inicjatywy,
która naucza i popularyzuje improwizację organową na skalę ogólnopolską poprzez
stacjonarne kursy oraz kursy on-line. Regularnie publikuje autorskie opracowania i
kompozycje dla użytku organistów. Od 2022 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im.
F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w katedrze muzyki kościelnej nauczając m.in. improwizacji
i akompaniamentu liturgicznego. Stypendysta programu Ministra Kultury – Młoda Polska oraz
KPO dla Kultury.
27.05.2025, godz. 20:00, Dariusz Bąkowski-Kois
Program:
Johann Pachelbel
Toccata C-dur P.454
Fuga C-dur P.131
Aus tiefer Not schrei ich zu dir P.35 (fuga, a 4)
Heinrich Scheidemann (ca.1695-1663)
Aus tiefer Not schrei ich zu dir WV 2 /2 verseti/
In dich hab ich gehoffet, Herr I WV 8
Johann Pachelbel
O Lamm Gottes unschuldig P.393 (fuga, a 4)
Fuga F-dur P.156
O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross P.396 (in basso, a 3)
Johann Sebastian Bach – O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross BWV 622
Alessandro Scarlatti /w 300. rocznicę śmierci/ – Fuga F-dur
Carl Philipp Emanuel Bach
Aus der Tiefen rufe ich BWV Anh. 745
Pedal-Exercitium BWV Anh. 598
Johann Sebastian Bach – Vor deinen Thron tret' ich hiermit BWV 668a
Ferdinando Bertoni /w 300. rocznicę urodzin/ – IV Sonata A-dur op. 1 nr 4
I. Allegro
II. Andantino
Dariusz Bąkowski-Kois – ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997)
oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina (2000, dyplom
z wyróżnieniem). Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej
symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F.
Chopina w Warszawie pod kierunkiem kwal. II st. Magdaleny Czajki (2002/2003). Studia
podyplomowe kontynuował (2003/2004) w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie:
Privatuniversität Wien) w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki
Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz pianoforte).
Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą: koncertował we Francji,
Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Włoszech, w
Rosji, Chinach, Meksyku, a także w Brazylii. Występował z recitalami w tak prestiżowych
miejscach jak Archikatedra św. Piotra w Kolonii, (Archi)katedra św. Piotra w Trewirze,
Bazylika Konstantyna (Aula Palatina) w Trewirze, Bazylika św. Pawła za Murami w Rzymie,
Katedra NMP w Antwerpii, Katedra św. Bawona w Gandawie, Katedra św. Salwatora w
Brugii, Katedra św. Marcina w Utrechcie, Katedra św. Bawona w Haarlem, Grote of Sint-
Laurenskerk Rotterdam, Grote Kerk NMP w Bredzie, Archikatedry NMP w Tallinnie,
Turku/Åbo, w Moskwie, czy Narodowe Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W latach 2001-
2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis, realizując w ramach licznych
koncertów partie solowe, a także organo obbligato, czy basso continuo. Był jurorem
międzynarodowych konkursów organowych w Rumi i Łodzi, Tariverdiewa w Hamburgu oraz
licznych konkursów ogólnopolskich.
Od 1999 jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002
doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ (praca doktorska z zakresu historii
mentalności szlachty polskiej początków XVIII wieku). W 2006 uzyskał stopień doktora
habilitowanego z zakresu instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom
wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w 2013 otrzymał tytuł
profesora sztuk muzycznych. W 2014 ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w
Poznaniu studia podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie Szkołą
Wyższą. W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. dydaktyki i
rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie, 2016-2020 był Kierownikiem Katedry
Organów swej macierzystej Uczelni.
03.06.2025, godz. 20:00, Radosław Marzec
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantazja i fuga g-moll, BWV 542
Manuscrito de Monasterio San Lorenzo el Real de El Escorial, s. XVII:
Anonimo Espagñol s. XVII – 1 o Tono. Obra sobre la tonada del desmayo; de todo juego.
Anonimo Espagñol s. XVII – Folias de 7 o Tono
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – VI Triosonata G-dur, BWV 530:
– Vivace
– Lente
– Allegro
Manuscrito de Monasterio San Lorenzo el Real de El Escorial, s. XVII:
Fray Christobal de San Jeronimo – Tiento de Tonadas de 8 o tono
Anonimo Espagñol s. XVII – Folias de 1 o Tono
Johann Sebastian Bach – Passacaglia c-moll, BWV 582
Radosław Marzec – urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im.
Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał
dyplom z wyróżnieniem. Doskonalił swoje umiejętności w Konserwatorium Muzycznym w
Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów
podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue”. W latach
1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy
artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich
organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był
stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej
Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez
Michael Chapuis i André Stricker. W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie
Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im.
M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie
utworów obowiązkowych. W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego
książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle
źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki
organowej Adama z Wągrowca. Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na
Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za
granicą solo, a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką Prof. Renatą
Marzec.
10.06.2025, godz. 20:00, Jarosław Wróblewski
Program:
Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga g-moll, BWV 542
Felix Mendelssohn Bartholdy – Preludium i fuga e-moll
Dietrich Buxtehude – "Auf meinen lieben Gott, Bux WV 179
Georg Muffat – Passacaglia g-moll
Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga d-moll, BWV 539
Johann Gottfried Ritter – Sonata e-moll op.19
Jarosław Wróblewski rozpoczął kształcenie muzyczne w Państwowej Szkole Muzycznej I i II
st. w Białymstoku w klasie organów prof. Marii Terleckiej. W latach 1988–1993 studiował w
Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył z wynikiem bardzo
dobrym w klasie organów prof. Józefa Serafina. W latach 1993–2002 kształcił się w
Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu w klasie prof.
Heriberta Metzgera, który ukończył z wyróżnieniem i nagrodą Ministra Republiki Austrii, a od
roku 1995 na wydziale „Katolickiej Muzyki Kościelnej” gdzie uzyskał dyplomem z
wyróżnieniem w specjalnościach: organy, dyrygentura chóralna, improwizacja organowa i
kompozycja kościelna. Brał udział w licznych konkursach organowych i został laureatem
następujących z nich:
Ogólnopolskie Przesłuchania Uczniów Szkół Średnich w Inowrocławiu (I miejsce),
Międzynarodowy Konkurs Organowy w Kamieniu Pomorskim (IV miejsce),
Międzynarodowy Konkurs Organowy w Gdańsku (wyróżnienie),
Konkurs Organowy „Bacha i Buxtehudego” w Szekszard (Węgry) (III miejsce),
Konkurs Organowy w San Elpido a Mare (Włochy) (runda finałowa).
Jako solista, dyrygent i muzyk kameralny występuje w Polsce, Czechach, Austrii,
Niemczech, Szwajcarii, na Ukrainie, biorąc udział w licznych prawykonaniach utworów
kompozytorów współczesnych (Seierl, Raditschnig, Mahmoud, Przybylski). Przez wiele lat
współpracował z Międzynarodowym Towarzystwem im. Paula Hofhaymera w Salzburgu, dla
którego przygotował liczne produkcje muzyczne (m.in. wykonanie wszystkich dzieł
organowych Jehana Alaina). Działał również jako muzyk kościelny w kilku kościołach
Salzburga (Pfarre Wals, Pfarre Parsch, St. Michaelkirche), następnie w kościele św. Anny w
Piasecznie i Kolegiacie św. Anny w Wilanowie, kultywując organową muzykę liturgiczną oraz
improwizację i kompozycję kościelną. Oprócz występów solowych współpracował z wieloma
orkiestrami i zespołami wokalno-instrumentalnymi (Orkiestra Filharmonii Narodowej,
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Collegium Musicum St. Gallen,
Sinfonieorchester der Hochschule Mozarteum, Capella Bydgostiensis, Orkiestra Filharmonii
Szczecińskiej), jak również z solistami i zespołami, uczestnicząc w koncertach i nagraniach.
Doktorat w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka uzyskał w roku 2006 w Akademii
Muzycznej w Krakowie na podstawie rozprawy Źródła inspiracji kompozytorskich Antona
Heillera (1923–1979) w świetle wybranych kompozycji organowych dojrzałego okresu jego
twórczości. W latach 2002–2012 pracował w Instytucie Muzykologii Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II prowadząc klasę organów oraz zajęcia z harmonii
modalnej. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w
Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a także jest nauczycielem
organów w Państwowej Szkole Muzycznej im. Józefa Elsnera w Warszawie. W latach
2009–2010 był słuchaczem Podyplomowych Studiów Teorii Muzyki w Uniwersytecie
Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od roku 2012 pełni funkcję prodziekana
Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Oprócz pracy artystycznej prowadzi ożywioną działalność naukową (wykłady, seminaria,
kursy mistrzowskie, publikacje, hasła encyklopedyczne).
17.06.2025, godz. 20:00, Filip Woźniak
Koncert dyplomowy
Program:
J. H. Knecht – Große Orgelsonate in C-Dur für Geübte
J. P. Sweelnick – Mein junges Leben hat ein Endt SwWV 324
P. Siefert – Paduana
P. Du Mage – Tierce en Taille (Livre d'orgue)
D. Buxtehude – Preludium fis-moll BuxWV 146
J.S.Bach – Meine Seele erhebt den Herren BWV 648
J.S.Bach – Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649
J.S.Bach – Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter BWV 650
J.S.Bach – Preludium i fuga e-moll BWV 548
Filip Woźniak w 2021 r. ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia im. Zygmunta
Noskowskiego w Gdyni w klasie organów dra Karola Hilla. W 2023 r. ukończył studia
licencjackie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w
Gdańsku, w klasie organów prof. Romana Peruckiego, dr hab. Hanny Dys oraz dra Macieja
Zakrzewskiego. Obecnie kontynuuje kształcenie gry na organach na studiach magisterskich
na tej samej uczelni. Od 2021 roku pełni funkcję organisty Archikatedry w Gdańsku- Oliwie.
Filip Woźniak brał udział w wielu konkursach organowych m.in. Ogólnopolski Konkurs
Organowy w Olsztynie, którego został laureatem II miejsca. W 2021 roku zajął II miejsce na
XXXIII Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumii. W 2023 roku zdobył "Złoty Laur
Młodego Organisty" na XLV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w
Giżycku. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce i zagranicą, prowadzonych przez
wybitnych organistów m. in. BIP Erasmus European Organ Meeting 2023 w Cagliari we
Włoszech.
Miejsce: Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku
Prowadzenie koncertów: Justyna Ślubowska
Współorganizatorzy: Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku,
Klasztor Dominikanów w Gdańsku
Wydarzenie dofinansowane ze środków Miasta Gdańska.
Wydarzenie dofinansowane ze środków Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie.
Sponsor: Skywheels Sp. z o.o.
Patron medialny: Prestiż Magazyn Trójmiejski
Partner: Celestin Residence