Serdecznie zapraszamy na koncert: „Gdańscy Organiści dla Mikołaja – koncert charytatywny”.
Koncert odbędzie się w czwartek, 16 października 2025, o godz. 20:00.
Podczas jednego koncertu, na wyjątkowych organach Bazyliki św. Mikołaja będziemy mieć okazję wysłuchać najwybitniejszych przedstawicieli gdańskiej sceny organowej: prof. dr hab. Romana Peruckiego, prof. dr hab. Andrzeja Szadejkę, dr Macieja Zakrzewskiego oraz Macieja Jachimowicza, organistę bazyliki.
Gdańscy Organiści połączą w tym dniu swe siły, aby wspólne podkreślić znaczenie kościoła św. Mikołaja dla muzyki organowej, a jednocześnie swoim występem wesprzeć trwający w świątyni remont nawy południowej. Koncert ma charakter charytatywny.
Zebrane środki zasilą brakującą kwotę wkładu własnego. Dzięki temu będzie możliwe ponowne otwarcie przestrzeni całej świątyni.
Wykonawcy:
Roman Perucki
Andrzej Szadejko
Maciej Zakrzewski
Maciej Jachimowicz
WSTĘP WOLNY!
Po koncercie bracia dominikanie będą kwestować na prace związane z ostatnim etapem ratowania nawy południowej.
Do zebrania pozostaje kwota 407.533,53 zł.
Więcej o zbiórce „Mikołaju nie pękaj – ostatnia prosta”:
mikolaju-nie-pekaj.pl
Wesprzyj nas:
https://mikolaju-nie-pekaj.pl/wesprzyj-nas/
prof. dr hab. Roman Perucki – ur. 1961; organista. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leona Batora (1986). Od roku 1984 zatrudniony w gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1996-1999 prorektor ds. artystycznych; od roku 1999 profesor gdańskiej Akademii Muzycznej;
I organista Katedry Oliwskiej, członek Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim. Był m.in. przewodniczącym komisji rekonstrukcji organów barokowych w Katedrze Pelplińskiej (2004).
Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej,
Jest jurorem m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy) i Opavie (Czechy) i Paryżu, a ostatnio w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji NDR, brytyjskiej, słowackiej i innych, a także nagrań płytowych (28 płyt, w tym 1 platynowa, 2 złote, w 1998 r.). Płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina uznano w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym m.in. najwyższe odznaczenie papieskie Pro eclessia et Pontifice. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska.
Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale w kościołach Pomorza.
“W swoim dorobku mam już ponad 2000 recitali. W roku 2005 r. grałem m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli (od renesansu do muzyki współczesnej, w tym polska muzyka organowa m.in. gdańska, oliwska i pelplińska tabulatura organowa). Ponadto grałem na słynnych organach Katedry w Rydze. Miałem przyjemność występować na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach (Turku, Finlandia, Filharmonia Pomorska, Jelenia Góra, Palma, Majorka). Występowałem również jako kameralista i solista m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Z Kwartetem Dętym Filharmonii Bałtyckiej dokonałem prawykonania Suity na kwartet dęty i organy kompozytora Zbigniewa Kruczka na stałe mieszkającego w Belgii. Dużą cześć koncertów wykonuję wspólnie z moją małżonką Marią, znakomitą skrzypaczką, specjalistką w zakresie muzyki barokowej. Najchętniej gramy sonaty Haendla, koncerty J.S. Bacha ale również muzykę współczesną (m.in. Paciorkiewicz, Gardonyi)
Z mojej inicjatywy powstaje Gdańskie Centrum Muzyczno Kongresowe – siedziba Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w skład którego wchodzi sala koncertowa na około 1000 miejsc ze znakomitą akustyką i 3 sale kameralne. Jest to jedna z największych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce i w Europie. (termin odbioru sali – grudzień 2005, inauguracja – marzec 2006) W sierpniu 2005 Filharmonia Bałtycka, w związku z obchodami 25 – lecia Solidarności, gościła przywódców wielu państw Europy. Były to bardzo prestiżowe koncerty w czasie których wystąpili m.in. Jean Michael Jarre, orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Orkiestra PFB i połączone chóry prawykonali utwór KANTATA O WOLNOŚCI J.A. Kaczmarka., który został dedykowany Ojcu Świętemu – Janowi Pawłowi II.
W zarządzaniu Filharmonią wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie. Jako dyrektor czynię wszystko aby w Filharmonii odbywały się imprezy z udziałem takich znakomitych muzyków jak m.in. Krzysztof Penderecki, Nigel Kennedy, Barbara Hendricks, Orkiestra Narodowa z Izraela…
Dumą moją są wychowankowie i następcy (Edyta Müller -I nagroda na Międzynarodowym konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w 2003r.) Moi studenci kontynuują studia podyplomowe na renomowanych uczelniach europejskich. Moja asystentka Hanna Dys jako jedyna Polka wygrała konkurs o indeks Hamburskiej Uczelni. ”
——————————
prof. dr hab. Andrzej Szadejko – kompozytor, dyrygent, organista, pedagog, organolog, organizator życia muzycznego. Laureat nagrody OPUS KLASSIK 2022 za najlepszą światową premierę.
Studiował grę organową w gdańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera. W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza.Uczestniczył aktywnie w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii.
Jest finalistą i laureatem konkursów organowych w Rumii, Gdańsku, Warszawie, Odense/DK i Brugge/B.
W roku 2002 obronił przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w 2012 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W roku 2021 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Był stypendystą Miasta Basel (Szwajcaria), Rapps-Stiftung (Szwajcaria), Doms-Stiftung (Szwajcaria), Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia), Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Adama Mickiewicza, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury.
Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA i Rosji (wykonał ponad 700 koncertów) jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. W 2011 roku nakładem wydawnictwa muzycznego Polihymnia w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców ukazało się wydanie Missa Brevis na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa, a w latach 2018/2019 cztery zbiory kompozycji organowych w wydawnictwie Akademii Muzycznej w Gdańsku. Autor licznych kompozycji organowych solowych i kameralnych, których premiery miały miejsce w Polsce, Danii, Niemczech, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Rosji.
Obecnie jest profesorem w Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadził wykłady i kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce, ponadto na wydziale muzycznym Politechniki w Oulu w Finlandii, Wydziale Muzykologii Uniwersytetu w Greifswaldzie, oraz na University of Michigan w Ann Arbor w USA, Akademii Muzycznej w Wilnie, Państwowym Gimnazjum Muzycznym w Cesis.
Był konsultantem merytorycznym wielu projektów organowych w całej Polsce i za granicą: m.in. organy Mertena Friese (1618) w kościele Franciszkanów p/w św. Trójcy w Gdańsku, organy Johanna Rohdego (1760) w kościele Św. Jana w Gdańsku, organy Rudolpha Dalitza (1787) w Różynach, organy Eduarda Witteka (1911) w kościele Salezjanów pw. Św. Jana Bosko w Gdańsku-Oruni, organy Eduarda Witteka (1918) w Rumii, oraz w kościele Franciszkanów w Wilnie (autorska koncepcja, 2022). w latach 2020-2025 był kuratorem organów w Centrum Św. Jana w Gdańsku.
Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN jako koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w opracowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich.
Jest szefem i założycielem zespołu wokalno-instrumentalnego GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE (www.goldbergensemble.eu ), z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych.
Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie ponad 30 autorskich wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich (Sarton, Dux, Acte Prealable, Ars Sonora) i niemieckich ( Motette-Psallite, MDG). Płyty z serii „Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska. Gdańskie Królestwo Kantat” były wielokrotnie nominowane do nagrody FRYDERYK i SZTORM.
Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG, której poszczególne wydawnictwa są wielokrotnie nominowane do nagrody FRYDERYK i OPUS KLASSIK. W 2022 roku otrzymał nagrodę OPUS KLASSIK w kategorii Najlepsze Premiera Światowa za album MUSICA BALTICA 9. Johann Daniel Pucklitz – Oratorio Secondo.
Autor wielu opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych. W roku 2011 nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku ukazała się książka poświęcona twórczości dwóch uczniów Jana Sebastiana Bacha, działających nad Bałtykiem p.t. „Styl i Interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?-1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728-1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku”. W roku 2015 w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” w Instytucie Muzyki i Tańca zrealizował opracowanie naukowe dotyczące manuskryptu z 517 fugami gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua, które stało się podstawą dla wydania podręcznika do basso continuo, kontrapunktu, improwizacji i kompozycji oraz transkrypcji manuskryptu w języku polskim w roku 2017, jak również w wersji angielsko-niemieckiej w roku 2016. Jest głównym autorem monografii dotyczącej organów we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku wydanej w 2018 roku.
Autor audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia.
Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali: Festiwal Młodych Wokalistów i Organistów w Bydgoszczy, Festiwal ORGANy PLUS+ w Gdańsku, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny „…i zagrały organy”, Pomerania 2008 – międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 – Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal „Moniuszko w Kościołach Warszawy”, MONIUSZKO_150 VILNIUS-BERLIN, Amor Artis/ z miłości do sztuki w Malborku.
——————————
dr Maciej Zakrzewski – organista, kompozytor, improwizator, bloger. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Absolwent, a od 2011 roku wykładowca (adiunkt) Akademii Muzycznej w Gdańsku. Twórca muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, kameralnej oraz filmowej. Laureat licznych konkursów organowych i kompozytorskich – m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. J. P. Sweelincka w Gdańsku czy I nagrody w konkursie kompozytorskim „Hansa Organ Project” zorganizowanego w 800-lecie katedry w Visby w Szwecji. Jego kompozycje wykonywali tak znamienici artyści jak Konstanty Andrzej Kulka, Polish Violin Duo, Poznań Brass Quintet, Dorota Szczepańska, Ewa Tracz, Capella Bydgostiensis, Filharmonia Koszalińska, Orkiestra Kameralna Progress, zespół wokalny Art’n’voices, Polska Filharmonia Kameralna Sopot. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Dzieła Macieja Zakrzewskiego prezentowano m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Bałtyckiej, w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, w Jerozolimie, Stuttgarcie czy Lviv Organ Hall. Koncertuje w kraju i za granicą w tak znamienitych miejscach jak Berliner Dom, Stephansdom w Wiedniu, Christ Cathedral w Dublinie czy Haerderkirche w Weimarze. Nominowany do tegorocznej Pomorskiej Nagrody Artystycznej.
——————————
Zajmuje się także kompozycją, tworząc przede wszystkim religijną muzykę chóralną. Obecnie piastuje stanowisko organisty w dominikańskiej Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku.