Jesteśmy grupą medytujących wspólnie chrześcijan, praktykujących zgodnie z tradycją Kościoła cichą modlitwę serca, w której uczymy się „oddychać Imieniem” i odkrywać obecność Pana Boga w nas. Nasza Grupa należy do Lubińskiej Wspólnoty Grup Medytacji Chrześcijańskiej.

Medytacja jest formą modlitwy indywidualnej, niedyskursywnej, której istotą jest trwanie w Obecności Tego, który Jest. Praktykowana we wspólnocie, pozwala doświadczyć bycia w drodze z innymi, pomagając sobie i wzajemnie się wspierając. „Choć jest odmawiana w duszy, w tajemniczy sposób promieniuje na cała wspólnotę. Według Ojców ta “mała modlitwa” jest wielkim skarbem i jednoczy wszystkich modlących się przed obliczem Chrystusa.” (Jan Paweł II, Przemówienie na audiencji generalnej 3 XI 1996 r).

Dobrym wprowadzeniem w praktykę medytacji jest poetycki tekst benedyktyna z Lubinia o. Jana Berezy:

Kiedy medytujesz, bądź jak góra
Nieruchomo osadzona w ciszy.
Jej myśli zakorzenione są w wieczności.
Nie rób niczego, siedź, bądź,
A poznasz owoce płynące z modlitwy.

Kiedy medytujesz, bądź jak kwiat,
Zawsze skierowany ku słońcu.
Jego łodyga jak kręgosłup, zawsze jest prosta.
Bądź otwarty, gotowy przyjąć wszystko bez lęku,
A nie zabraknie Ci światła w drodze.

Kiedy medytujesz, bądź jak ocean.
W swej głębi zawsze nieporuszony.
Jego fale przypływają i odpływają.
Bądź spokojny w swym wnętrzu,
A złe myśli same odejdą

Kiedy medytujesz, pamiętaj o oddechu,
Dzięki niemu człowiek stał się istotą żyjącą,
Oddech od Boga pochodzi i do Boga wraca.
Zjednocz słowo modlitwy ze strumieniem życia,
A nic od Dawcy życia cię nie odłączy.

Kiedy medytujesz, bądź jak ptak,
Śpiewający bez wytchnienia przed obliczem Stwórcy.
Jego pieśń wznosi się, jak dym kadzidła.
Niech i twoja modlitwa będzie jak gruchanie gołębia,
A nie poddasz się nigdy zniechęceniu. (…)

Kiedy medytujesz, to Jezus
Modli się w tobie do Ojca w Duchu.
Jesteś niesiony żarem Jego miłości.
Bądź jak rzeka służąca każdemu,
A przyjdzie czas, że przemienisz się w Miłość. (…)

(O. Jan Bereza, fragment Medytacja z Ojcem Serafinem )

Św. Jan Kasjan, mnich mieszkający na pustyni w IV wieku, w ten sposób streszczał naukę medytacji: „Niech dusza nieustannie trzyma się bardzo krótkiej formuły, aż wzmocniona nieprzerwanym i ciągłym jej medytowaniem, porzuci bogate i rozległe myśli i zgodzi się na ubóstwo, ograniczając się do jednego wersetu (…) W ten sposób nasza dusza dojdzie do modlitwy bez skazy, gdzie umysł nie zajmuje się już postaciami wyobraźni, nie wymawia nawet głośno słów, nie zatrzymuje się nad sensem wyrazów, lecz gdzie serce płonie ogniem, pełne jest niewysłowionego zachwytu, a w duchu panuje nienasycone pragnienie.”


Szczegółowy opis:

W trakcie wspólnych spotkań wypracowaliśmy formę inspirując się regułą praktyki w Ośrodku Medytacji Chrześcijańskiej w Lubiniu.
Cały cykl medytacyjny składa się z dwóch rund medytacji na siedząco, które trwają po 20 minut, oraz dzielącej je medytacji w ruchu.
Każdy z uczestników przed medytacją zdejmuje obuwie i staje przy wybranej przez siebie macie z poduszką lub krzesełkiem. Sesję rozpoczyna dźwięk drewnianych „klapek”, wtedy kłaniamy się i siadamy na macie wygodnie, z wyprostowanym kręgosłupem, w wybrany przez siebie sposób. Jesteśmy zrelaksowani, ale uważni. Oddychamy naturalnie, spokojnie, wzrok dobrze jest skierować na podłogę przed sobą. Każdy z uczestników powtarza w myśli proste, wybrane przez siebie, modlitewne wezwanie. W naszej grupie, za praktyką lubińską, proponujemy formułę modlitewną: „Panie Jezu Chryste, Synu Boży, zmiłuj się nade mną, grzesznikiem”, czyli klasyczną wersję wezwania Modlitwy Jezusowej. Mogą to być także inne słowa np.: “Maranatha”, „Jezu ufam Tobie”, „Jezus”.
Powracamy do wezwania za każdym razem, gdy pojawią się rozproszenia. Powtarzamy wezwanie w rytm swojego oddechu – wdech jako przyjmowanie obecności i miłości Bożej, wydech jako oddawanie tego wszystkiego co ludzkie Bogu. Na wdechu wypowiadamy w myślach słowa: „Panie Jezu Chryste, Synu Boży” a na wydechu: „zmiłuj się nade mną, grzesznikiem”. Jednak nie koncentrujemy się na rytmie, pozwalamy, aby rozwinął się naturalnie.
Medytacja rozpoczyna się krótkim tekstem wprowadzającym w ciszę, po nim następuje uderzenie w gong, który oznacza rozpoczęcie pierwszej rundy medytacji.
O rozpoczęciu medytacji w ruchu informuje nas podwójne uderzenie w gong. Przechodząc do medytacji w ruchu wstajemy, robimy ukłon i stajemy w równych odstępach od siebie. Na dźwięk klapek idziemy w rytm oddechu. Utrzymujemy tę samą dyscyplinę i koncentrację, co w czasie siedzenia. Gdy usłyszymy dźwięk klapek szybszym krokiem wracamy na miejsce – stając przy swojej macie. Po ponownym usłyszeniu dźwięku klapek kłaniamy się i siadamy. Uderzenie w gong informuje nas o rozpoczęciu drugiej rundy medytacji. Na zakończenie medytacji siedząc wypowiadamy szeptem Ojcze nasz i kłaniamy się na stojąco.

Opis medytacji w ruchu oraz wprowadzenia w praktykę o. Maksymiliana Nawary OSB można znaleźć w poniższych linkach:
Wprowadzenie do medyatcji chrześcijańskiej – film
Medytacja w ruchu – film
Wprowadzenie w praktykę medytacji – tekst

 

Kontakt z nami:

Do wspólnej medytacji zapraszamy w każdą środę o godz. 19:45 w kościele św. Mikołaja w Gdańsku. Medytacja odbywa się w prezbiterium Kościoła lub w zakrystii, gdy w kościele robi się zimno. Dobrze jest być trochę przed godz. 19:30, ponieważ kościół jest zamykany po Mszy Św. Do prezbiterium można wejść przez kościół lub przez furtkę od ul. Pańskiej i kierować się  wzdłuż parkanu aż do domku duszpasterskiego. Następnie przez domek należy wejść do prezbiterium. Osoby, które przyjdą później niestety nie dostaną się do środka.

Jeżeli chcesz dołączyć do grupy lub masz jakieś pytania napisz na adres:
[email protected]

Koordynatorem grupy jest Agnieszka Siewierska.
Opiekę duszpasterską nad grupą medytacyjną sprawuje o. Jacek Truszczyński OP.

 

Jak trafić do domku duszpasterskiego? Kliknij mapkę!

mapa_11

Proponowana literatura przybliżająca praktykę medytacji:

1. Maksymilian Nawara OSB, Oddychać Imieniem – o medytacji chrześcijańskiej, Wydawnictwo W Drodze, Poznań 2017

2. Maksymilian Nawara OSB, Dariusz Hybel, Medytacja. Droga Miłującej Obecności, Opactwo Benedyktynów, Lubiń 2019

3. Szymon Hiżycki OSB, Modlitwa Jezusowa – bardzo krótkie wprowadzenie, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2016

4. Anonim, Obłok niewiedzy, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2001.

5. Franz Jalicas SJ, Rekolekcje kontemplatywne, Wydawnictwo WAM.

6. Jan M. Bereza OSB, Medytacja z Ojcem Serafinem, Wydawnictwo W drodze.

7. Thomas Keating, Otwarty umysł, otwarte serce, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2004.

8. Wilfrid Stinissen OCD i Mnich Prawosławny, Imię Jezus jest w tobie. O modlitwie nieustannej,  Wydawnictwo W drodze, Poznań 2002.

9. Opowieści pielgrzyma, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2005